کد مطلب:124774 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:267

ثواب زیارت امام حسن
از باورهای عمیق توحیدی مسلمانان تقرب به خدای سبحان با توسل و التجاء به مظاهر الهی است. اماكن مشرفه این ویژگی را دارند كه افراد با یاد نام خدا آشنا می نمایند. به همین سبب است كه مسجد و هر معبدی در هردین آسمانی از حرمت ویژه بهره مند است. به همین سبب است مسجد الحرام و كعبه كه در درون آن نهاده شده است از شرافت خاص بهره مند می باشد.

حرمت سنگ های كعبه و حمرت حجرالاسود و مقام ابراهیم علیه السلام و... به همین جهت است كه مظهر دین و مظهر یاد و نام خدا می باشند. این اماكن سبب احیاء دین سبب رواج فضیلت و آشنایی با صاحبان فضیلت است. حرمت حرم و كعبه به خاطر سنگ و گل آنان نیست. همان گونه كه ازامام باقر علیه السلام این گونه رسیده: انما امر الناس ان یأتوا هذه الأحجار فیطوفوا ثم یاتونا فیخبرونا و بولایتهم... [1] «مردم موظف شده اند كه به سوی این سنگ ها بیایند و طواف كنند تا به نزد ما رهنمود شوند وبا رهبری ما آشنا گردند» .

فلسفه امر به طواف این سنگ ها این است كه مردم با عترت و رهبری و مدیریت آنان آگاه شوند. در واقع با حقیقت وحیانی دین در ابعاد گوناگون آن آشنا گردند. به همین دلیل ترغیب فراوان به زیارت اماكن مشرفه چون كعبه و مسجد الحرام و حرم نبوی و بقیع و مشاهد



[ صفحه 189]



امامان و حتی امام زادگان... شده است كه این اماكن مظاهر فیض الهی و ترویج دین و آشنا شدن با باورهای زلال توحیدی می باشند.

در آثار دینی رغیب فراوانی به زیارت امام مجتبی علیه السلام همانند سایر امامان شده است. زیارت امام مجتبی همتای زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله عنوان شده است. زید شحام از امام صادق علیه السلام می پرسد پاداش كسی كه شماها را زیارت كند چیست، حضرت می فرماید: پاداش زیارت رسول الله صلی الله علیه و آله: ما لمن زار احدا منكم قال كمن زار رسول الله صلی الله علیه و آله [2] .

امام باقر علیه السلام می فرماید رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: كسی كه مرا یا یكی از ذریه مرا زیارت كند در قیامت به زیارت وی می روم و او را از هول هراس های قیامت نجات می دهم: من زارنی او زار احد من ذریتی زرته یوم القیمة فانقذته من اهوالها. [3] .

امام حسین علیه السلام از رسول الله صلی الله علیه و آله می پرسد پاداش كسی كه به زیارت تو نائل شود چیست، حضرت در پاسخ می فرماید: كسی كه مرا یا پدرت علی را یا بردارت حسن یا تو را زیارت كند، بر من است كه قیامت به زیارت وی بروم، من زارنی حیا او میتا او زار اباك اوزار اخاك، كان حقا علی ان أزوره یوم القیمة. [4] .

امام صادق علیه السلام می فرماید: امام حسین از رسول الله صلی الله علیه و آله پرسید پاداش كسی كه تو را زیارت كند چیست، حضرت می فرماید: هر كس مرا یا پدرت یا برادرت یا تو را زیارت كند، پاداش آن بهشت است: من آتانی زائرا بعد موتی فله الجنة و من اتی أباك زائرا بعد موته فله الجنة و



[ صفحه 190]



من اتا اخاك زائرا بعد موته له الجنة و من اتاك زائرا بعد موتك فله الجنة. [5] به این مفهوم، روایات فراوان است.

و نیز از امام باقر روایت نقل شده است امام حسین علیه السلام هر شب جمعه به زیارت قبر امام مجتبی علیه السلام مشرف می شد: ان الحسین بن علی كان یزور قبر الحسن بن علی علیهما السلام كل عشیة جمعة. [6] .

حقیقت زیارت هم عبارت از حضور زائر در كنار مزور یا قبر مزور است، كه با نیت خالص به مشهد و حرم مشرف شود، گرچه بهتر و مستحب است به كلماتی كه از خود عترت در مورد زیارت رسیده، زیارت نماید. مانند زیارت جامعه و سایر زیارت های كه در مورد رسول الله صلی الله علیه و آله و تك تك امامان آمده است. در مورد چگونگی زیارت امام مجتبی علیه السلام به كامل الزیارات و سایر كتاب های زیارتی مراجعه شود. [7] .

رضوان خدا بر قامت سرو قامت و سترگ و بر سینه چاك چاك و آكنده از اندوه و تربت پاكش باد.


[1] وسائل، ج 10، ص 252.

[2] وسائل، ج 10، ص 426.

[3] كامل الزيارات، ص 40، وسائل الشيعه، ج 10، ص 259.

[4] همان، وسائل، ج 10، ص 356.

[5] همان، ص 39، وسائل، ج 10، ص 257.

[6] وسائل، ج 10، ص 317.

[7] كامل الزيارات، ص 118، مفاتيح الجنان.